dinsdag 22 mei 2012

'In de Branding' gebruikt zonder toestemming foto

Boycot, maar weer wordt foto zonder bronvermelding gebruikt


Journalistieke ethiek in Suriname?? Waar??

22-05-2012  Door: Paul Kraaijer


Was het in december 2011 De Ware Tijd die in een van haar rubrieken zonder toestemming en zonder bronvermelding een door mij gemaakte foto gepubliceerde, vandaag was het de omroep Apintie TV.

In het dagelijkse actualiteitenprogramma 'In de Branding' was een item te zien over de Surinaamse biodiversiteit in het kader van het VN Internationale Dag van de Biodiversiteit, 22 mei. In dat item zag ik plotseling een door mij gemaakte foto voorbij komen. En weer wordt de journalistieke ethiek geschonden. Onfatsoenlijk.


Net als in december vorig jaar zond ik ook nu een email naar de redactie van Apintie TV, waarvan de inhoud voor zich moge spreken.


'Geachte redactie,

Tot mijn verbazing zag ik vanmiddag in 'In de Branding' in het item over het VN Internationale Jaar van Biodiversiteit een door mij gemaakte foto voorbij komen (bij 00.26 seconden).

De foto van een iguana/groene leguaan is door mij op 3 januari 2012 gemaakt (zie bijlage).

Gebruik van de foto is toegestaan, maar dan uiteraard wel met bronvermelding. In dit geval is hieraan niet voldaan. In de media is het gebruikelijk om aan bronvermelding te doen in het kader van de journalistieke ethiek.

In de rubriek 'Easy Living' van De Ware Tijd van 9 december 2011 werd een door mij gemaakte foto van een vuilniswagen bij het artikel 'De vuilnisman extra belonen' geplaatst zonder bronvermelding. In de volgende editie werd alsnog mijn naam vermeld, nadat ik de redactie had benaderd.

Het gebruik van mijn foto door een van de Surinaamse mediavertegenwoordigers is nog verbazingwekkender, omdat media in Suriname (met uitzondering van enkele Surinaamse nieuwswebsites in Nederland, Suriname en de V.S. en een paar Surinaamse magazines) door mij geschreven veelal nieuwswaardige artikelen sinds juni vorig jaar geheel ten onrechte boycotten. Desalniettemin blijf ik mijn artikelen naar de diverse krantenredacties en andere redacties sturen, in de hoop en de verwachting dat op een moment de boycot wordt opgeheven en het belang om burgers van relevant en interessant nieuws te voorzien gaat prefaleren boven een onterechte boycot op instigatie van de SVJ.

Als artikelen van mij helaas nog steeds geboycot worden dan is het curieus dat ongevraagd en zonder bronvermelding wel door mij gemaakte foto's worden gebruikt.

Bij deze verzoek ik dan ook met klem om mijn foto uit de opname te verwijderen en/of anders het hele item van de website van Apintie te verwijderen of ergens mijn naam te vermelden als fotograaf van de foto van de groene leguaan/iguana.

Ik vertrouw erop dat ook Apintie de journalistieke ethiek hoog in het vaandel heeft staan en per direct aan een van mijn verzoeken zal voldoen:

- of de opname waarin mijn foto van een iguana/groene leguaan wordt getoond van de website van Apintie te verwijderen;
- of mijn foto van een iguana/groene leguaan uit de opname te knippen,
- of mijn naam in de opname te vermelden als fotograaf van de foto van de iguana/groene leguaan.

Met vriendelijke groet,
  
Paul Kraaijer'

Noot:
De beelden over de internationale dag van de biodiversiteit van 'In de Branding' van 22 mei, zijn 23 mei van de website van Apintie TV verwijderd. Overigens, heeft de redactie mij hierover niet geinformeerd en/of contact met mij opgenomen....... hopelijk is de omroep in de toekomst zorgvuldiger en wordt, zoals het hoort, aan bronvermelding gedaan. Dat geldt overigens voor bijna alle media in Suriname.

Geen opmerkingen: