maandag 23 september 2013

De onzorgvuldige Surinaamse nieuwswebsites

(Bron foto: El Mundo – Ángel Medina G. / Efe)
Waterkant.net in de mist met berichtgeving...

gedwee en zonder na te denken gevolgd door.....Starnieuws

23-09-2013 Door: Paul Kraaijer


Paramaribo - Twee bekende Surinaamse nieuwswebsites zijn vandaag flink de mist in gegaan met hun berichtgeving over de onderschepping bij de Canarische Eilanden van een onder Surinaamse vlag varend schip met een boord een paar honderd kilo cocaïne. De redacties van beide nieuwswebsites tonen overduidelijk aan slecht te lezen en nauwelijks aan eigen research te doen. De nieuwswebsite Obsession Magazine bracht meteen vanochtend het juiste nieuws.

Hieronder eerst het artikel vandaag op Waterkant.net gevolgd door een artikel over hetzelfde onderwerp korte tijd later op Starnieuws:



Maar, er is helemaal geen schip genaamd 'El Petrel' onderschept. Spaanse media, waaronder de krant El Mundo en de nieuwswebsite teinteresa.es, berichten toch heel duidelijk dat het onder Surinaamse vlag varende vissersschip 'Miss Emaila' is onderschept. En door wie is dit schip onderschept? Door 'Petrel I' van de Spaanse autoriteiten.....en Waterkant.net plaatst bij het bericht een foto van de 'Petrel I', alsof dat het schip is met aan boord de paar honderd kilo cocaïne. 

Verder is 'Miss Emaila' niet vandaag onderschept, maar al op 7 september!

Korte tijd na plaatsing van het artikel op Starnieuws heeft de webredactie 'El Petrel' vervangen door 'Miss Emaila', maar heeft wel laten staan dat het schip vanochtend is onderschept.......Dat werd pas tegen vier uur 's middags door de inmiddels wakker geschudde redactie gewijzigd.Overigens bericht Starnieuws in een tweede bericht vandaag niet over het 'enteren' van het vissersschip, maar over het 'enterneren'.....


Zowel Waterkant.net als Starnieuws laten hiermee weer eens duidelijk blijken hoe slordig Surinaamse mediawerkers werken en ook niet echt nadenken. Het is een kwalijke wijze van 'journalistiek' bedrijven die tot de vraag leidt, hoe betrouwbaar zijn Surinaamse media......

Geen opmerkingen: