zondag 5 januari 2014

Algemeen Surinaams Persbureau.....daar zit niemand op te wachten

Naam ASP zegt meer, dan de journalistieke inhoud en kwaliteit

 Geen verrassend en zeker geen aanvullend nieuws op nieuws reguliere media 

Onafhankelijk of afhankelijk?

05-01-2014 Door: Paul Kraaijer


Paramaribo - Het Algemeen Surinaams Persbureau (ASP) (de bedenker van deze naam heeft duidelijk gedacht aan het Algemeen Nederlands Persbureau, ANP) heeft vrijdag officieel haar website gelanceerd. Reden genoeg voor de Ware Tijd om daar in de editie van gisteren aandacht aan te besteden. Initiatiefneemster is Seshma Bissessar, die enkele maanden geleden begon met het persbureau ASP. Gedurfd. Maar, hoe serieus moet dit persbureau worden genomen? En, hoe onafhankelijk en dus betrouwbaar en objectief is het? 

Bissessar durft het aan: een Surinaams persbureau
Bissessar is als VWO-scholiere bij Rapar Nickerie in de wereld van de media gerold, maar haar journalistieke carrière begon ze bij Sky Radio & Televisie van de familie Lall Mohamed. Bissesar is freelancer bij Radio 10 en De West. Zij studeert Public Administration aan de Anton de Kom Universiteit van Suriname, een studierichting die heel nuttig kan zijn in de journalistiek..... Niet echt een gedegen basis om een gerespecteerd persbureau op te kunnen starten. Maar, ze verdient het voordeel van de twijfel en de toekomst zal leren of het ASP stand weet te houden in het kleine, van relaties en ons-kent-ons aan elkaar hangend, eng Surinaams journalistiek wereldje waar ego's veelal belangrijker lijken dat de journalistieke kwaliteit van geproduceerde artikelen.

De website zal zich voornamelijk richten op publicatie van korte nieuwsberichten om ook jongeren te bereiken, zo bericht de Ware Tijd zaterdag 4 januari. De ASP-directeur zegt te hebben geconstateerd dat veel medestudenten de kranten niet willen lezen. ‘Men wil gewoon geen lange artikelen lezen’, stelt Bissessar. Met korte artikelen loopt een redacteur echter het risico, dat de inhoud en achtergrond van een complex nieuwsissue niet op een juiste wijze in zo’n artikeltje wordt weergegeven. Bissessar heeft kennelijk het metier nog niet helemaal begrepen.

Het ASP beweert dat zij verder vooral nieuws uit de districten wil brengen. Volgens het persbureau worden de districten nogal eens door de reguliere media en dus door journalisten vergeten. Maar, is dat werkelijk zo? Met grote regelmaat zijn berichten in kranten te vinden uit districten als Saramacca, Brokopondo, Nickerie, Coronie, Sipaliwini en Commewijne. Kennelijk leest Bissessar de verschijnende kranten en nieuwswebsites niet goed.



Meteen dreigen met rechtszaak.....
Overigens laat Bissessar meteen ook nog even weten een rechtszaak tegen de nieuwswebsite GFC Nieuws te zullen beginnen indien de redactie ervan niet onmiddellijk stopt met herpublicatie van ASP-berichten zonder daartoe toestemming te hebben. GFC Nieuws maakt zich volgens haar schuldig aan een grove vorm van plagiaat door ongegeneerd artikelen van andere nieuwsmedia ‘te stelen’ en te reproduceren als eigen nieuws. ‘Ze zijn gewoon de ergste. Laten ze met eigen nieuws komen’, zegt Bissessar in gesprek met Ivan Cairo van de Ware Tijd.

Beetje hautain overigens om meteen GFC Nieuws met een rechtszaak te dreigen, omdat deze website er een handje van heeft om berichten uit andere media zonder bronvermelding over te nemen en inhoudelijk te 'verkrachten'. Natuurlijk, GFC Nieuws zou van het internet moeten verdwijnen. GFC Nieuws hanteert geen enkele vorm van journalistieke ethiek en is een schande binnen het Surinaamse journalistieke metier. Met regelmaat heb ik over deze bedenkelijke 'nieuwswebsite' geschreven. Hier ligt echter volgens mij toch meer een taak voor de Surinaamse Vereniging van Journalisten (SVJ). De SVJ schreeuwde in januari 2013, tijdens een door haar georganiseerde Journalistenweek, nog moord en brand over plagiaat in de lokale media. Met een vermanende vinger werd zelfs, zonder direct namen te noemen, gewezen in de richting van een paar media (nieuwswebsites) die zich schuldig maken aan het overnemen uit andere media van artikelen zonder bronvermelding. Het is tot nu gebleven bij schreeuwen.

Bissessar en Suriname Herald en Dagblad Suriname
Maar, berichten van het nieuwe persbureau kunnen gewoon worden overgenomen, natuurlijk wel netjes met bronvermelding. ASP heeft nog nergens een disclaimer op haar website opgenomen waarin wordt vermeld hoe ‘omgegaan’ zou moeten behoren te worden met de op de website geplaatste berichten. Overigens vermeldt de webredactie onder berichten de namen van nieuwswebsites waar ze zijn gepubliceerd. Tot heden zijn echter slechts de namen van Starnieuws en Suriname Herald te vinden. Bissessar schrijft voor laatstgenoemde nieuwswebsite ook artikelen.....en overigens ook voor het Dagblad Suriname.
Beetje pover voor een persbureau - Starnieuws en Suriname Herald -, maar nu is natuurlijk de mediamarkt in Suriname klein en zou het van armoede getuigen wanneer meer media, zoals de kranten (papier en online), ASP-berichten zouden overnemen en plaatsen.

Onafhankelijkheid ASP wordt in twijfel getrokken
Het Algemeen Surinaams Persbureau is nieuw, vers, jong. Het is in essentie toe te juichen wanneer Suriname een onafhankelijk persbureau zou hebben. Maar, meteen kan de vraag gesteld worden of - journalistiek – Suriname niet te klein is voor een serieus persbureau en in hoeverre het ASP (politiek) onafhankelijk is. Op het internet circuleren al ‘geluiden’ dat er links zouden zijn met een oppositionele partij, de Vooruitstrevende Hervormings Partij (VHP). Volgens diverse berichten op het internet zou Seshma Bissessar verre van onafhankelijk zijn en een soort spreekbuis zijn voor de VHP. Maar ja, dat is Suriname. Snel wordt van alles gesuggereerd en verspreid. Soms blijken geruchten op waarheid te berusten.....

Het ASP verdient een kans. Maar, de redactie zal toch binnenkort met verrassend, onthullend en primeurnieuws moeten komen. Nu is dat zeker nog niet het geval. Kinderziekten. Natuurlijk. Het bureau verdient een aanlooptijd. Maar, laat zij in die aanlooptijd een eindredacteur aannemen die te plaatsen artikelen tegen het licht van een woordenboek en van de Nederlandse grammatica houdt. Artikelen bevatten immers te veel taalfouten en van een serieus persbureau wordt dat niet verwacht. Maar, hoe serieus is het ASP?.....Vooralsnog lijkt de website in ieder geval op een gewone nieuwswebsite....

Geen opmerkingen: