zaterdag 11 oktober 2014

Geloof niet alles wat Surinaamse nieuwswebsites berichten

Zorgvuldigheid Surinaamse media ver te zoeken

Lezers kunnen helaas niet vertrouwen op correctheid en betrouwbaarheid van artikelen van het doorsnee Surinaamse journaille

11-10-2014 COLUMN Door: Paul Kraaijer


Paramaribo – Dat de inhoudelijke kwaliteit van Surinaamse kranten en hun vermeende evenbeelden op het internet niet om over naar huis te schrijven is, is algemeen bekend. Taal- en andere fouten en journalistieke missers zijn aan het orde van de dag. Politieberichten van het Korps Politie Suriname letterlijk overnemen – inclusief alle fouten en onjuistheden – daar draait het doorsnee journaille de hand niet voor om. Artikelen uit buitenlandse media overnemen door die te vertalen blijkt net iets te moeilijk voor datzelfde doorsnee journaille. Het verslaan van een rechtszaak blijkt ook veelal te moeilijk voor dat doorsnee journaille. Het is een groot tranendal, een groot bad vol treurnis, de Surinaamse media.

Maar, hoe betrouwbaar en geloofwaardig zijn al die artikelen in de lokale media? Als lezer moet je er toch blindelings vanuit kunnen gaan, dat hetgeen je leest in een papieren krant, op de website van een krant of op een zogenoemde nieuwswebsite juist is, klopt, correct is. Neen. De slordigheid en ongeïnteresseerdheid van het doorsnee lokale Surinaams journaille zijn tussen de regels door in artikelen te lezen.
Het lijkt er veelal op, dat het het doorsnee journaille geen moer uitmaakt dat de inhoud van een artikel niet juist is.
Het lijkt er veelal op, dat het doorsnee journaille artikelen afraffelt, zonder na te denken, zonder informatie te verifiëren en dubbel te verifiëren.
Het lijkt er veelal op, dat het doorsnee journaille niet met plezier werkt.
Het lijkt er veelal op, dat het doorsnee journaille in slaap is gesust.
Het lijkt er veelal op, dat het doorsnee journaille terecht is gekomen in het verkeerde beroep en dat beroep niet doorgrondt, niet kent, niet begrijpt, niet snapt.
En dat doorsnee journaille wil beter gewaardeerd en gerespecteerd worden......

Zelfs het oh zo gerenommeerde Starnieuws – onbegrijpelijk waarom overigens, gelet op de bagger die dagelijks op deze vermeende nieuwswebsite verschijnt – gaat met regelmaat de mist in en staat vol allerlei soorten fouten. En ook deze nieuwswebsite, van het mislukt vermeend media-icoon Nita Ramcharan, neemt het niet zo nauw met de juistheid van de inhoud van artikelen. Maar ja, wat zou het haar en haar webredactie ook schelen: immers, de lezer leest, de lezer absorbeert en de lezer gaar ervan uit dat hetgeen hij of zij leest – vooral op het oh zo gerenommeerde Starnieuws – qua inhoud van juist is.

Niets is echter minder waar. Neem nu vandaag en het artikel 'Vermoedelijke Ebola-patiënt Brazilië negatief getest'. Daarin is onder andere dit te lezen: 'De man in Brazilië van wie werd vermoed dat hij was besmet met het Ebola-virus is negatief getest op de ziekte. De man uit Guinea kwam donderdag het land binnen en werd in quarantaine geplaatst. (…)'

Maar, die man was 19 september (!) al in Brazilië gearriveerd vanuit Guinee en niet donderdag 9 oktober en ook niet uit Guinea.
Het Nederlandse Obsession Magazine had gisteren, vrijdag 10 oktober, bericht, op gezag van onder andere de BBC Brazilië en de Braziliaanse nieuwswebsite O'Globo, dat het Braziliaanse ministerie van Volksgezondheid in een verklaring had laten weten, dat de patiënt op 19 september uit Guinee was gearriveerd. 

'De man vertoonde 20 dagen na aankomst symptomen die lijken op ebola, zoals hoge koorts. Hij werd meteen in isolatie genomen en behandeld volgens internationale protocollen van de Wereld Gezondheidsorganisatie (World Health Organization, WHO), aldus het ministerie van Volksgezondheid van Paraná. Zijn gezondheidstoestand is stabiel. De minister herhaalde dat er geen bevestiging is, dat de man is besmet met ebola.', aldus Obsession Magazine, die de eerste nieuwswebsite was die hierover gisteren berichtte.

'Hij meldde zich gisteren (red. donderdag 9 oktober) met koorts bij de spoedeisende hulp in de staat Paraná. ‘s Avonds vertoonde de man een beetje verhoging, maar er was geen sprake van ‘bloedingen, braken of andere symptomen’, aldus het ministerie van Volksgezondheid in een verklaring. ‘Hij is in goede vorm en ligt totaal geïsoleerd. De patiënt is inmiddels al langer dan de maximale incubatietijd van 21 dagen in Brazilië.’

'De man is vanochtend (red. vrijdag 10 oktober) met een speciaal vliegtuig van de luchtmacht overgevlogen naar het Nationaal Instituut voor Besmettelijke Ziekten Evandro Chagas in Rio de Janeiro', zo is te lezen op Obsession Magazine.


Natuurlijk, waarom zou je je druk maken om zo'n leugentje in een artikel op Starnieuws? Natuurlijk, maak je je daar druk om. Je gaat er toch vanuit, dat een zogenoemde nieuwswebsite als Starnieuws correct bericht en een artikel in een buitenlandse krant of op een buitenlandse nieuwswebsite goed weet te vertalen. Nee dus.

Het gaat om de essentie van goede journalistiek: het op een correcte en betrouwbare wijze berichten over een gebeurtenis. Lezers gaan er dan ook vanuit, dat wat zij voor hun ogen krijgen correct en betrouwbaar is. Maar, lezers kunnen helaas niet vertrouwen op de correctheid en betrouwbaarheid van artikelen van het doorsnee Surinaamse journaille en van de doorsnee Surinaamse kranten en nieuwswebsites.

Geen opmerkingen: