zondag 15 maart 2015

Drie Indiase Chetak-helikopters voor luchtmacht Suriname zijn mogelijk miskoop

(Bron foto: gov.sr)
Indiase actiegroep echtgenotes legerofficieren wil Chetak uit Indiase luchtmacht 

Afgelopen 20 jaar in India zo'n 190 crashes en bijna 300 doden met helikopters 

15-03-2015  Door: Paul Kraaijer/De Surinaamse Krant


Amsterdam/Paramaribo – De Surinaamse minister van Defensie Lamuré Latour heeft afgelopen vrijdag, 13 maart, op het lokale vliegveld Zorg & Hoop in Paramaribo drie Indiase Chetak-helikopters overhandigd aan de Surinaamse Luchtmacht, waarmee ook meteen de Luchtmacht nieuw leven werd ingeblazen. De helikopters, de Indiase versie van de Franse Aérospatiale Alouette III, waren al in 2009 door de regering Venetiaan-Sardjoe gekocht voor 13.407.000 Amerikaanse dollar bij Hindustan Aeronautics Limited (HAL) in India.

Ex-Defensieminister Ivan Fernald stond aan het hoofd van een delegatie, bestaande uit ex-directeur Dennis Kamperveen en luitenant-kolonel Jerry Slijngard, die begin 2009 een bezoek bracht aan India om de bestelling te plaatsen. De bedoeling was om de nieuwe helikopters onder andere in te gaan zetten voor het verplaatsen van troepen. Indien nodig zouden ze ook kunnen worden ingezet voor gevechtsdoeleinden, zo berichtte De Ware Tijd begin februari 2009.

De helikopters zijn de afgelopen maanden in samenwerking met Indiase technici in Suriname geassembleerd. Een groep soldaten is naar India geweest om opgeleid te worden tot piloot en technicus.

Liever niet....
Volgens Latour zullen de toestellen bij gaan dragen aan het duurzaam verbeteren van de luchtmobiele capaciteit van de Luchtmacht. Hij liet overigens tegenover de nieuwswebsite Starnieuws weten, liever andere helikopters te hebben gehad, maar ze waren al aangeschaft door de vorige regering. Melvin Linscheer, hoofd van het Bureau Nationale Veiligheid (BNV), liet eind 2013 al weten dat de Chetak-helikopters niet te gebruiken zouden zijn in Suriname. ‘Ze zijn te duur en kunnen niet over lange afstanden vliegen’, was zijn lezing destijds.
De drie helikopters blijven vooralsnog op de basis te Zorg & Hoop. De geplande posten in Nickerie en Albina zijn nog niet gereed.


Blij met....
Alle betrokkenen lijken zeer ingenomen te zijn met de komst van de drie Indiase helikopters. Media berichten er uitgebreid over, maar, zoals gewoonlijk, oppervlakkig. Iedereen lijkt opgetogen te zijn, met de in feite oude, in elkaar gezette, helikopters. Suriname kan nu ook eindelijk weer spreken van een eigen heuse Luchtmacht. De Luchtmacht had in maart vorig jaar besloten zijn volledige vloot vliegtuigen van de hand te doen. Het ging om zes kleine, onbewapende toestellen. Verscheidene toestellen waren al meer dan tien jaar defect en hadden praktisch nooit gevlogen. Het ging om drie toestellen van de Britse fabrikant Britten-Norman, een Cessna uit de Verenigde Staten en twee Spaanse Casa-vliegtuigen die in 1999 door Suriname waren gekocht. Sindsdien stonden ze weg te roesten in een loods, nauwelijks vlieguren op de teller.

Verzet in India tegen Chetak-helikopters
Maar, er zijn kanttekeningen te plaatsen bij alle vreugdekreten bij de komst van de Indiase wentelwiekjes.
In de eerste plaats uiteraard de jaren dat het heeft geduurd, sinds de aankoop, alvorens de helikopters werkelijk inzetbaar zijn geworden.
Maar, in de tweede plaats, en niet onbelangrijk, de veiligheid van de toestellen. Immers, toeval of niet, deze week, 12 maart, overhandigde een groep echtgenotes van Indiase legerofficieren, de Army Wives’ Agitation Group, die met 30 tot 40 jaar oude Chetak en Cheetah helikopters vliegen, een petitie aan de Indiase minister van Defensie Manohar Parrikar, aldus de Times of India. De eerste Chetak werd al in 1965 geleverd.  De groep vrouwen wil dat de toestellen uit het leger worden verwijderd. Niet bekend is in welk jaar de drie 'Surinaamse' Chetak-helikopters zijn gebouwd. HAL was vooralsnog niet bereikbaar voor een reactie.

In de laatste 20 jaar waren deze type helikopters betrokken bij 191 crashes. Bij die crashes verloren 294 mensen het leven. Gemiddeld zijn er jaarlijks drie tot vier ongelukken. Het laatste ongeluk gebeurde op 1 oktober 2014 toen een Cheetah-helikopter neerstortte in Uttar Pradesh waarbij twee piloten en een technicus het leven verloren.

Inmiddels heeft de Indiase minister van Defensie laten weten te overwegen om de Cheetah en Chetak met pensioen te laten gaan. Volgens de website van HAL heeft het bedrijf ruim 350 Chetak-helikopters geproduceerd en verkocht. De meeste toestellen zijn in India zelf in gebruik en slechts een paar exemplaren zijn geëxporteerd en wel naar Suriname en Namibië.

De lange vlucht van HAL in India naar Surinaamse Luchtmacht
Toch heeft de Surinaamse regering Venetiaan-Sardjoe in 2009 besloten om drie Chetak-helikopters in India te kopen, terwijl ook toen al bekend moet zijn geweest, dat diverse helikopters in India waren neergestort. Na die aankoop bleef het lange tijd opmerkelijk stil rond de Chetak-helikopters.

Pas op 7 juli 2012 verschenen berichten dat de drie in 2009 bestelde helikopter door India waren 'afgebouwd'. Directeur John Achong van het ministerie van Defensie en luitenant-kolonel John Antonius waren naar India afgereisd om de toestellen te bezichtigen en enkele afspraken af te ronden. Rond oktober dat jaar zouden enkele legerofficieren en technici naar India reizen voor een training van vier tot zes maanden om te leren vliegen met de Chetak en om onderhoud te kunnen plegen aan de toestellen. Maar, geen enkele legerofficier vertrok in oktober naar India.
Op de website van Hindustan Aeronautics Limited (HAL-India) stond vermeld, dat er plannen waren om sinds maart 2010 negen piloten uit Suriname te laten trainen op de HAL Rotary Wing Academie te Bangalore.

Minister Latour maakte op 5 december 2012 in het Surinaamse parlement, De Nationale Assemblee, bekend dat een van de lang verwachte Indiase helikopters gereed was, getest en goed bevonden. De twee overige toestellen zouden volgens de bewindsman worden klaargestoomd voor een testperiode. Hij liet ook weten, dat communicatie met India inzake de helikopters niet naar tevredenheid verliep en gebruikte in dat verband het woord 'moeizaam'. Verder maakte hij bekend, dat in december tien militairen naar India zouden vertrekken voor een training in onderhoud van de toestellen. Als alles volgens plan zou verlopen, zouden vervolgens in januari 2013 aspirantpiloten naar India afreizen om te leren vliegen met de Chetak.

De tien militairen vertrokken daadwerkelijk en wel op 26 december 2012 voor een training, zo liet Latour weten in gesprek met de Times of Suriname op 7 januari 2013. De training zou drie maanden gaan duren.

De minister zei ook, dat hij nog niet kon aangeven wanneer de helikopters naar Suriname overgevlogen zouden worden. Volgens hem was er eerder sprake van een slechte communicatie van de zijde van India, wat de levering van de helikopters aan Suriname heeft belemmerd. Toen reageerde India niet altijd op vragen van Suriname. En ook op 7 januari 2013 zei Latour, dat India nog moest laten weten wanneer militairen konden vertrekken voor een training.

Op 7 februari 2013 overhandigde HAL symbolisch aan John Achong van het Surinaamse ministerie van Defensie twee Chetak helicopters tijdens de Aero India 2013 Air Show in Yelahanka, Bangalore


Kritische geluiden eind 2013 over nut Chetak voor Suriname
Eind 2013 waren er plotseling kritische geluiden te horen over de Chetak. Melvin Linscheer, directeur van het Bureau Nationale Veiligheid, kwam met de mededeling dat er nogal wat aan de hand zou zijn met de toestellen en dat ze een miskoop zijn. Ook zou veel te veel zijn betaald voor de Chetaks. De door de regering Venetiaan aangeschafte toestellen zouden ruim tien miljoen dollar te duur zijn. ‘Wij zouden deze aankoop niet hebben gedaan’, zei Linscheer dinsdag 26 november 2013, in de Times of Suriname.
Volgens Linscheer gaat het om eenmotorige heli’s die, naar zijn zeggen, niet geschikt zouden zijn voor operaties op zee of het verre binnenland. De Chetak is eerder geschikt voor tactische operaties op korte afstand. In Suriname is juist behoefte aan materieel voor de lange afstand vanwege de ruimtelijke uitgestrektheid. Opereren met de Chetak betekent dat meerdere tussenstops gemaakt moeten worden. De toestellen hadden al ten tijde van de regering Venetiaan in gebruik moeten zijn, maar steeds weer was er een andere reden voor uitstel van de levering, aldus de Times of Suriname.

Minister Latour reageerde pas maandag 16 december 2013 op de kritische geluiden van Linscheer. Hij zei in het Dagblad Suriname, dat de Chetak-helikopters uit India wel in Suriname zijn te gebruiken, maar hij weigerde - opmerkelijk genoeg - verdere tekst en uitleg te geven.

Ruim een jaar later, 29 januari 2015, werd de eerste Chetak helikopter uit India door Indiase technici in Suriname in elkaar gezet. Een dag later zou een tweede toestel geassembleerd worden gevolgd door het derde. Technici en piloten van de Surinaamse Luchtmacht liepen mee met de Indiërs. De onderdelen arriveerden in 2014 in Suriname. De Surinaamse piloten mogen vooralsnog alleen onder leiding van Indiase piloten boven Surinaams grondgebied vliegen.


Noot:
Het Assembleelid Carl Breeveld (DOE) stelde dinsdag 31 maart 2015 vragen aan de regering, tijdens de behandeling van de begroting 2015 in De Nationale Assemblee, vragen over de vermeende veiligheid van de drie Chetak-helikopters. De vragen werden echter door de regering genegeerd:


Geen opmerkingen: