donderdag 12 maart 2015

'Journaliste' Seshma Bissesar en Dagblad Suriname trachten bewust politicus te beschadigen

Hoe geloofwaardig is Bissesar.....
Freelance 'journaliste' levert  gedateerde foto's dansende Brunswijk aan krant

Hoofdredacteur beweert geen 'ruimte' te hebben om aangeleverde informatie te controleren

12-03-2015 Door: Paul Kraaijer


Paramaribo – Suriname maakt zich op voor de verkiezingen op 25 mei. Politici en leden van politieke partijen zoeken plotseling hun heil bij andere partijen, over en weer wordt gescholden en met vuil gesmeten, het land wordt vol geplant met bontgekleurde partijvlaggen, partijen houden hun zogenoemde 'massameetings' en politici schromen er niet voor om collega's te besmeuren. Bij dit alles wordt gretig gebruik gemaakt van de lokale media, die maar wat graag smullen van alle verdachtmakingen, geruchten en heibel rond politici en politieke partijen. Over de inhoud van partijprogramma's, voor zover die er zijn, wordt totaal niet gesproken of geschreven. Het gaat en draait vooral om personen.

Afgelopen weekeinde en maandag was de voorzitter van de politieke partij ABOP (Algemene Bevrijdings- en Ontwikkelings Partij), Ronnie Brunswijk, het slachtoffer van vuilsmijterij. In het weekeinde verschenen een paar foto's op social media, Facebook, waarop een met een jongedame dansende Brunswijk is te zien. Die foto's zouden afgelopen zaterdag zijn gemaakt op het verjaardagsfeest van de ABOP-voorzitter in het Ronnie Brunswijk Stadion in Moengo. Let wel, zouden zijn gemaakt..... Reacties op Facebook logen er niet om: het zou een presidentskandidaat onwaardig zijn om zo te dansen, het zou ordinair zijn om toch wel op een bekende Surinaamse manier te dansen, te schuren. Maar, ook aanhangers/sympathisanten van Brunswijk en partijleden lieten hun stem horen. Uit dat kamp werd vooral beweerd, dat de foto niet afgelopen zaterdag zouden gemaakt, maar maanden geleden op een familiefeestje van de partijvoorzitter.

Dagblad Suriname beschadigt wel overwogen Brunswijk
Het werd allemaal nog onsmakelijker toen maandag het Dagblad Suriname twee van de gewraakte foto's op haar voorpagina publiceerde met een insinuerende begeleidende tekst. Nog meer reacties volgden. Maar, nu kreeg ook de krant onder uit de zak. Immers, met welke intenties had de krant die foto's geplaatst? Feitelijk ging het niet om nieuws, maar leek het een doelbewuste poging om Brunswijk te beschadigen.


Hoofdredacteur Chandra Algoe liet dinsdag 10 maart in de Ware Tijd weten, dat de foto's waren aangeleverd dor een 'freelancer'. Die freelancer is Shesma Bissesar van het zogenoemde persbureau Algemeen Surinaams Persbureau, ASP. 'Wij hebben het geplaatst, omdat wij uitgaan van de integriteit van onze freelancers', zei Algoe die ook nog beweerde 'dat er niet altijd ruimte is de aangeleverde informatie te controleren'. Dat is natuurlijk onzin, immers als hoofdredacteur moet je ervan overtuigd zijn dat alle informatie die binnenkomt juist is en dus ook wel gecontroleerd.
Algoe: 'Als iemand zich een persbureau noemt gaan wij uit van de integriteit van dat bureau.' Maar, dan moet dat persbureau nog wel serieus zijn en zeker productief en dat is niet meer het geval en kennelijk is Algoe daarvan niet op de hoogte.

Geloofwaardigheid Bissesar en ASP in geding
Volgens Algoe heeft Bissesar beweerd, dat zij zaterdag ook in het Ronnie Brunswijk Stadion in Moengo was, waar de foto zou zijn gemaakt. De ABOP-voorzitter heeft al laten weten, dat als er niet corrigerend wordt opgetreden, er een rechtszaak tegen de krant zal volgen. Het Dagblad Suriname heeft als gevolg van dit incident elke samenwerking met het ASP – en dus waarschijnlijk met Bissesar – opgezegd, voor zover dat persbureau nog bestaat.

tegen de Ware Tijd zegt Bissesar, dat zij de foto van haar bronnen heeft gekregen. 'Ik heb netwerken. Als de ABOP vindt dat het niet zo is, laten zij het bewijzen.'

Bissesar stelt, dat zij de confrontatie met de ABOP aangaat en er bij blijft dat de foto op de verjaardag van Brunswijk is geschoten in Moengo. Verder beweert ze, dat er nog meer is dat zij zal publiceren over de voorzitter en de ABOP. Haar beweringen komen zeer ongeloofwaardig en onbetrouwbaar over.

Niet de eerste keer in de fout.....
Het is ook niet de eerste keer, dat deze dame – die kennelijk vindt dat zij heel wat is, maar in feite de journalistiek schaadt – in de fout is gegaan. De Surinaamse avondkrant De West sloeg in haar editie van 5 januari dit jaar behoorlijk de plank mis met een artikel, geschreven door Bissesar, over de populaire en grote Combé Markt in Paramaribo onder de kop 'Staat heeft torenhoge rekeningen bij Combémarkt’. Een dag later meldde de krant, dat de leiding van de markt geschokt op het artikel heeft gereageerd. Combé Markt beklaagde zich bij de krant onder meer er over, dat de informatie bezijden de waarheid was, hetgeen reden was voor de redactie van De West om het onderwerp opnieuw te bekijken, zo schreef de krant:

'De redactie komt tot de conclusie, dat is nagelaten belangrijke passages in het bericht genoegzaam te verifiëren, ten einde die te kunnen staven. De krant gaat derhalve ervan uit, dat het bovengenoemd bericht niet op waarheid berust. De West biedt haar verontschuldigingen aan voor het ongerief dat dit bericht met zich heeft meegebracht.'

Het zogenoemde persbureau van Bissesar lijkt overigens inmiddels een stille dood te zijn gestorven. Op de Facebookpagina van het ASP dateert het laatste bericht van 5 september 2014 met een artikel 'Dalai lama weer niet welkom in Zuid-Afrika' en de eigen website van het 'persbureau' blijkt offline te zijn.
Freelancer Bissesar blijkt inmiddels ook onderdak te hebben gevonden bij het Nederlands-Surinaamse magazine Parbode, dat in 2014 een aantal rechtszaken aan de broek kreeg vanwege onzorgvuldige berichtgeving.....

Bissesar is als VWO-scholiere bij omroep Rapar Nickerie in de wereld van de media gerold, maar haar journalistieke carrière begon ze bij Sky Radio & Televisie van de familie Lall Mohamed. Bissesar is ook als freelancer werkzaam voor Radio 10 en De West.
Alle mediabedrijven die gebruikmaken van het aangeboden werk van Bissesar zouden moeten overwegen om niet meer met die dame en haar vermeende persburootje samen te werken.

SVJ: Krant tracht publieke opinie te beïnvloeden
De Surinaamse Vereniging van Journalisten (SVJ) heeft vandaag, woensdag 11 maart, bij monde van haar voorzitter Wilfred Leeuwin, via de Ware Tijd gereageerd op de ophef rond de gepubliceerde Brunswijk-foto's in het Dagblad Suriname. Volgens Leeuwin is met de publicatie van de foto geprobeerd de publieke opinie te beïnvloeden. 'De publicatie dreigt naar stigmatisering en discriminatie. Waarom mag hij niet zo dansen?'

Zowel krant als Bissesar verantwoordelijk voor publicatie foto's
Volgens de SVJ-voorzitter kan de krant haar verantwoordelijkheid niet schuiven in de schoenen van de schrijfster en vraagt zich af wat de bedoeling van de productie is. 'Het is een opruiend stuk over zijn privé. Waar gaan wij naar toe als media?', vraagt hij zich af. Volgens hem hoort zo'n foto niet thuis in een dagblad. Leeuwin heeft gelijk.

Maar, natuurlijk is Bissesar ook verantwoordelijk. Zij heeft, om haar moverende redenen, die foto's aan de krant geleverd en blijft volhouden dat ze zaterdag 7 maart zijn gemaakt op het feestje in Moengo terwijl Brunswijk al heeft verklaard, dat ze maanden geleden op een familiefeestje zijn geschoten. Hij krijgt bijval van partijleden.

'Journaliste' moet geen politieke spelletjes spelen door gedateerde foto's aan te leveren
Het bevreemdt Leeuwin, dat de hoofdredacteur van het Dagblad Suriname heeft gesteld 'geen tijd' te hebben 'om alles te controleren'. Verder vindt hij, dat onverantwoordelijkheid de krant te verwijten valt en niet de persoon die het materiaal heeft aangeleverd.
Maar, toch is ook Bissesar absoluut onverantwoordelijkheid te verwijten. Deze dame beweert journaliste te zijn. Is dat werkelijk zo, dan zou ze moeten weten dat ze naar waarheid moet berichten en niet willens en wetens 'politieke spelletjes' moet spelen door gedateerde foto's aan te leveren in een periode waarin politieke partijen en hun voorzitters verwikkeld zijn in verkiezingscampagnes en dus ook Brunswijk.

SVJ moet Bissesar niet in bescherming nemen, maar uit het veld verwijderen....
De conclusie zou niet anders kunnen zijn, dan dat zowel Bissesar als het Dagblad Suriname bewust met de publicatie van de foto's ABOP-voorzitter Brunswijk hebben willen beschadigen. Deze dame hoort niet thuis in het journalistieke metier. Hopelijk gaat bij de SVJ ook dat besef komen en neemt die haar niet langer in bescherming, zoals ze nu doet, door de verantwoordelijkheid alleen bij de krant te leggen. De vrouw zou uit het veld moeten worden verwijderd en de SVJ weet heel goed hoe ze dat moet doen.....

Geen opmerkingen: